załóż konto zaloguj się |
  • praktyki i staże|
  • poradniki|
  • wydarzenia

Polecane artykuły

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i...

Zapraszamy na jubileuszową XX edycję Akademickich Targów Pracy w Łodzi!

10 kwietnia 2025 roku to wyjątkowa data dla każdego, kto chce rozwijać swoją karierę, zdobywać...

Katalog XXX Targów Pracy i Praktyk na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW

Szanowni Państwo, Drodzy Studenci, Absolwenci i Przyjaciele naszego Wydziału, Oddajemy Wam do rąk...

50. edycja badania Monitor Rynku Pracy: Co trzeci Polak zamierza pójść po podwyżkę. Coraz mniej optymistycznie oceniamy szanse na znalezienie nowej pracy

W imieniu przedstawicieli Agencji Doradztwa Personalnego i Pracy Tymczasowej Randstad zapraszam na...

Staż drogą do kariery

 

 

Hays poland publikuje raport zawierający komentarze ekspertów oraz wyniki badania przeprowadzonego wśród 115 firm

 

Rynek pracy to dziś szereg wyzwań stojących przed firmami. Odpowiednie zaplecze kadrowe jest niezbędne w realizacji strategii biznesowych. Chcąc odpowiedzieć na ambitne plany, firmy starają się przyciągnąć najlepszych pracowników i coraz częściej podejmują współpracę z osobami bez wymaganych umiejętności, lecz z potencjałem do rozwoju i nauki. Jednym ze stosowanych rozwiązań są programy stażowe i praktyki. Pytanie jaką rolę odgrywają w firmach oraz czy odpowiadają na potrzeby biznesu?

 

Rosnące grono pracodawców dostrzega korzyści, jakie niesie za sobą organizacja staży i praktyk, oraz ma już za sobą doświadczenia w tym zakresie. Programy i ich filozofia zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat - od koncentracji na tym, jak znaleźć utalentowanych kandydatów, po zdefiniowanie, w jakim celu organizowane są staże i praktyki. Dzięki temu dziś obserwujemy nastawienie na realizację konkretnych potrzeb, a programy stażowe stają się stałym elementem strategii zatrudnienia. Obecnie są to zróżnicowane programy dedykowane różnym grupom. Uwzględniają potrzeby i określają, czego dokładnie firma poszukuje, aby efektywnie realizować swoją strategię biznesową.

 

Stażyści w firmie

 

Aż 87% firm objętych badaniem posiada doświadczenia w rekrutacji stażystów. Większość organizacji zatrudnia jednocześnie kilku stażystów, choć w dużych firmach jest to nawet 20-30 osób. Odsetek firm zatrudniających stażystów rośnie wraz z wielkością organizacji.

 

Firmy najczęściej zatrudniają stażystów w odpowiedzi na bieżące potrzeby. Tylko co czwarta firma deklaruje posiadanie programu stażowego, spójnego dla całej organizacji. Z jednej strony pozwala to na szybką reakcję na konkretne potrzeby poszczególnych zespołów i pozostawia swobodę działania. Z drugiej jednak, zwiększa ryzyko braku spójności w ramach standardów firmy, jakości prowadzonych działań, employer brandingowych i ścieżek kariery. Zwłaszcza w dużych organizacjach zachowanie określonych praktyk w obszarze kształtowania przyszłych pracowników jest kluczowe dla efektywności programów stażowych i ich wpływu na wizerunek firmy na rynku pracy.

 

W większości firm opiekunem programu stażowego jest wewnętrzny dział HR lub menedżer działu, w którym stażysta wykonuje swoje obowiązki. Tylko 19% firm wyznacza opiekuna projektu, który jest w pełni zaangażowany w organizację i monitorowanie postępów w ramach programu.

 

Cel, do którego dążymy

 

Firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę, że inwestycja w młodego człowieka, który jeszcze się uczy lub niedawno zakończył edukację, to jedna z najlepszych inwestycji w przyszłość organizacji. To właśnie w trakcie praktyki lub stażu pracodawca może wyłowić prawdziwe talenty. Przygotowanie atrakcyjnego, kompleksowego programu stażowego to jednak duże wyzwanie. Nie chodzi tylko o napisanie interesującego ogłoszenia i zaproponowanie wynagrodzenia, ale zadbanie o szereg elementów, które składają się na ciekawą propozycję dla młodych osób.

 

 

Pracodawca powinien zwrócić uwagę na takie elementy stażu jak wprowadzenie stażysty na stanowisko, przygotowanie do pełnienia określonej roli, wspieranie oraz informowanie o postępach oraz zapewnienie możliwości rozwoju po zakończeniu stażu. - Przy obecnej sytuacji na rynku, gdzie trudno jest znaleźć wykwalifikowanych pracowników, programy stażowe stwarzają ogromne możliwości. Im więcej uwagi organizacja poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywane zadania. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą, który chce zarówno rozwijać organizację, jak i podejmować nowe wyzwania w celu rozwoju indywidualnego - podkreśla Beata Preis-Hryniewicz, HR Manager w Hays Poland.

 

Określenie celu i zaplanowanie programu to nie jedyne wyzwania stojące przez pracodawcami otwartymi na podjęcie współpracy z młodymi ludźmi. Trudności może przysporzyć sama rekrutacja na staż czy praktykę, a dokładnie poszczególne elementy procesu: od przygotowania atrakcyjnego ogłoszenia, przez jego publikację w odpowiednich kanałach dotarcia, aż po selekcję dokumentów aplikacyjnych. Firmy mogą odczuć również pewne niedogodności, jak choćby konieczność angażowania pracowników w realizację założeń programowych oraz inwestycji w wyposażenie dodatkowych miejsc pracy. Tymczasem młodzi ludzie podkreślają, jak ważne jest dla nich, aby program miał profesjonalną i uporządkowaną strukturę, posiadał jasny cel oraz gwarantował opiekę mentora, który na bieżąco będzie udzielał informacji i opinii na temat poczynionych postępów.

 

Długo i szczęśliwie?

 

Z badania Hays wynika, że jedynie 46% organizacji określa jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programu stażowego. Może to wskazywać na fakt, iż przy planowaniu programu nie zawsze uwzględnia się długoterminowe, strategiczne plany rekrutacyjne. Aż 69% organizacji przyznaje, iż głównym powodem zakończenia współpracy ze stażystami jest brak wystarczającej ilości wakatów. Oczywiście na ograniczenie wakatów w firmie mogą mieć wpływ zmiany strukturalne, biznesowe i rynkowe.

 

Jednocześnie trudno nie zauważyć, jak wielka to strata dla organizacji, kiedy nie decyduje się na kontynuację współpracy z efektywnymi pracownikami, w których tak wiele zainwestowała. W tym wypadku rodzi się pytanie o sens programu stażowego, a także o realne sposoby poradzenia sobie z tego typu trudnościami operacyjnymi.

 

 

 

Kontakt dla mediów

 

Paulina Łukaszuk                                                                          
Communications Manager                                                              

M: +48 661 610 554                                                                         

E: lukaszuk@hays.pl                                                                           

 

Zofia Nowak

PR Specialist

T: +48 22 584 56 73

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 40 lat, Hays posiada 251 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich około 9600 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Obecnie w Hays Poland zatrudnionych jest ponad 250 osób w biurach w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Poznaniu oraz Szczecinie.

 

Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto "powering the world of work".

 

powrót

Wtorek, 18 kwietnia 2017

  • O nas|
  • Oferty stażu i praktyk|
  • Poradniki|
  • Reklama|
  • Współpraca|
  • Regulamin|
  • Polityka prywatności|
  • Kontakt

© 2015 - 2025 Praktyki.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.