załóż konto zaloguj się |
  • praktyki i staże|
  • poradniki|
  • wydarzenia

Polecane artykuły

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni...

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa...

Transformacja zawodowa w świetle rozwoju AI (Sztucznej Inteligencji)

Sztuczna inteligencja (SI) dynamicznie przekształca rynek pracy w Polsce, wpływając na różne sektory i...

Elastyczne Rozwiązania dla Twojego Biznesu

W dzisiejszym dynamicznym rynku pracy, wiele firm staje przed wyzwaniem dostosowania zatrudnienia do...

  

Jakie jest drugie dno pytań rekrutera?

 

 

 

Legendy na temat rozmów kwalifikacyjnych krążą zarówno wśród kandydatów, jak i rekruterów, a w sieci nie brakuje porad jak się przygotować, by swoich konkurentów zostawić daleko w tyle. Jednak kwestie, które na pozór wydają się oczywiste wcale takimi nie są, a zwykłe pytania rekrutera mogą mieć ukryte znaczenie. Jak jest naprawdę?

 

Głównym celem rozmowy rekrutacyjnej jest sprawdzenie, czy kandydat posiada predyspozycje niezbędne na danym stanowisku. Sam przebieg spotkania również ma znaczenie. Zwykle wydaje nam się, że rozmowa kwalifikacyjna to czas, kiedy mamy mówić jak najwięcej i jak najlepiej się zareklamować. Niekoniecznie. Jak podkreśla Fabian Pietras, ekspert ds. rekrutacji z Antal - kandydat bardzo często zapomina o tym, że powinien też słuchać. Dzięki temu może wychwycić potrzeby potencjalnego pracodawcy i zaproponować konkretne rozwiązania.

 

- Zwracamy uwagę na sposób budowania relacji, kreatywność podczas niestandardowych zadań rekrutacyjnych takich jak tzw. role play, odporność na stres czy zdolności negocjacyjne - dodaje ekspert Antal.

 

Właśnie dlatego pytania stawiane przez osobę rekrutującą są zadawane w sposób, który ma te cechy uwidocznić. Co zatem siedzi w głowie rekrutera i jak go zrozumieć?

  1. Pytanie na temat firmy

 

Standardowym elementem każdej rozmowy rekrutacyjnej jest pytanie o wiedzę na temat firmy, do której dany kandydat aplikował. Co ma na celu?

CEL PYTANIA: Sprawdzenie czy kandydat nie trafił do firmy przypadkowo i jest zmotywowany na tyle, że zadał sobie trud pozyskania informacji o pracodawcy.

 

  1. Pytanie dotyczące specyfiki stanowiska i preferencji kandydata

 

Czy praca, która wymaga nieustannego przemieszczanie się z miejsca na miejsce nie jest dla Pana przeszkodą?

CEL PYTANIA: Ocena, czy kandydat świadomie wybrał pracę, którą mu oferujemy oraz czy wyzwania, jakie mogą się pojawić nie wpłyną na jego postawę.

 

3.     Pytanie o decyzje zawodowe

 

Dlaczego wybrał Pan naszą firmę? Skąd kolejna zmiana?

CEL PYTANIA: Czy kandydat ma pomysł na swoją ścieżkę kariery?

 

4.    Pytanie o dotychczasowe doświadczenie

 

Jakie projekty Pan stworzył?

 

CEL PYTANIA: Weryfikacja doświadczenia kandydata - czy deklarowane w CV umiejętności są prawdziwe? Czy kandydat potrafi zdefiniować własne sukcesy i co oznacza dla niego sukces? Jaki charakter pracy jest dla niego istotny? Czy stawia się w roli lidera?

 

5. Pogłębione pytanie dot. doświadczenia

 

Proszę przytoczyć jeden z projektów z jakimi Pan się zmagał jako menadżer.

 

CEL PYTANIA: Zbadanie czy kandydat potrafi zarządzać projektem i jak to robi? Czy podejmuje inicjatywę i bierze odpowiedzialność za projekt? Mocne i słabe strony oraz identyfikacja wyzwań.

 

6.     Pytanie o plany zawodowe na przyszłość

 

Gdzie się Pan widzi za dwa lata?

 

CEL PYTANIA: Sprawdzenie czy kandydat umie planować krótko i średnioterminowo? Czy ma pomysł na siebie? Jaka jest jego motywacja do rozwoju?

 

7.     Pytanie o porażkę

 

Jaka była Pana największa porażka w życiu?

 

CEL PYTANIA: Czy kandydat umie wyciągać wnioski z doświadczenia? Czy potrafi porażkę przekuć w sukces? Co kandydat definiuje jako sukces? Jakie aspekty są dla niego motywujące?

 

8.     Pytanie o sukces

 

Jaki był Pana ostatni sukces?

 

CEL PYTANIA: Co kandydat definiuje jako sukces? Jakie aspekty są dla niego motywujące? Czy myśli projektowo?

 

9.   Weryfikacja znajomości języka

 

CEL PYTANIA: Sprawdzenie umiejętności językowych.

 

Pytania otwarte pod kątem przykładowego stanowiska - handlowiec:

 

10. Jak Pan podchodzi do sprzedaży?

 

CEL PYTANIA: Pytanie otwarte, mające na celu zbadanie nastawienia do sprzedaży? Sprawdzenie, co sądzi o pracy handlowca i czy posiada predyspozycje niezbędne na tym stanowisku?

 

11. Jak poradzi sobie pan ze żmudnym telefonowaniem do klientów? 

 

CEL PYTANIA: Czy kandydat jest wytrwały i odporny na odrzucanie oferty? Czy kandydat rozumie i akceptuje specyfikę stanowiska?

 

Jak wygląda rozmowa rekrutacyjna w praktyce?

 

Fabian Pietras, ekspert ds. rekrutacji w Antal, przeprowadził symulację rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem, w której pokazujemy:  

 

  • Jakie jest drugie dno pytań rekrutera?
  • Które z nich stanowią największe wyzwanie dla kandydata?
  • Jakich błędów warto unikać?  

 

Materiał wideo jest dostępny do publikacji na YouTube na kanale 'zRozum':

 

https://www.youtube.com/watch?v=0hFubs7iThA&t=55s


 

***

Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR. Firma działa w Polsce oraz w Czechach i na Słowacji, a także na Węgrzech pod marką Enloyd. Dzięki codziennym kontaktom zarówno z pracodawcami jak i kandydatami, Antal dysponuje najlepszymi informacjami na temat obecnych na rynku pracy trendów. W celu jeszcze większego pogłębienia tej wiedzy regularnie prowadzi również badania rynku pracy.

 

Kontakt dla mediów:

Karina Chowaniak                                                

PR Specialist                                                          

PR & Marketing                                                    

48 664 929 623                                                            

Karina.Chowaniak@antal.pl

 

 

powrót

Antal

Środa, 19 września 2018

  • O nas|
  • Oferty stażu i praktyk|
  • Poradniki|
  • Reklama|
  • Współpraca|
  • Regulamin|
  • Polityka prywatności|
  • Kontakt

© 2015 - 2025 Praktyki.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.